Cum a murit Rap-ul in Romania?

           La inceputul anilor '90 , romanii au inceput si ei sa adopte, ca pe multe alte  lucruri pe care le-au adoptat din occident, si de dincolo de ocean, cultura hip-hop.

Au aparut si la noi primii pusti care isi doreau sa isi faca un renume in tara.Bineinteles, nu aveau toate cele necesare inregistrarii si a productiei instrumentalelor, insa cu tot ce aveau ei acolo, si mai ales cu entuziasmul, miscarea a prins amploare.Un lucru interesant este ca desi majoritatea versurilor de pe atunci nu insemnau mare lucru, si erau doar o insiruire de insulte, cateva au aprins acea scanteie a razvratirii in versuri ale romanilor, si multi s-au regasit cu acestea.

Apoi erau narate intamplari, si experiente din strada pe banzile casetelor vandute ilegal pe tarabe.Era o oportunitate interesanta de a produce bani pe atunci si in Romania, care evolua asemeni culturii hip-hop-ului orginal in state.

Dupa anii 2000 au aparut tot mai multi MC si tot la fel de myulti isi perfectional tehnicile, apareau in videoclipuri la TV si 'invadau' si radioul, cu mesaje mai relevante sau mai putin relevante.

Anii 2000-2005 au reprezentat anii in care MC-ii si miscarea hip-hopului a fost una dintre cele mai infloritoare, frumoase si care atragea cei mai multi oameni.Versurile si instrumentalele deveneau cat de cat originale, iar prestatia MC-iilor a cunoscut o evolutia evidentam flow-ul fiind la inaltime.

Bineinteles, MC-ii aveau si un motiv bun de-a evolua sanatos, intrucat singura cale de a fi ascultati de public era prin procurarea casetelor si a CD-urilor.Dupa ce internetul s-a generalizat in cat mai multe case , vanzarile albumelor in format fizic scadeau, iar reparii se reorientau.

Internetul era locul in care se pirata cel mai mult, si in care cei mai multi impostori isi faceau locul.Ca sa nu mai vorbim de ascultatori, care isi schimbasera comportamentul.Si anume , atunci cand cumparai o caseta sau CD cu un album sau o compilatie HIP-HOP, ajungeai sa o asculti de atatea ori incat o intelegeai si o invatai pe derost in lipsa de altceva.Dupa ce internetul a luat amploare si tot mai multi si-au etalat creatiile acolo, publicul nu mai dadea vreo sansa nimanui, a inceput sa asculte muzica superficial, mai mult la 'prima vedere' a instrumentalului, a versurilor simple, si a popularitatii artistilor.Asta stabilea preferintele publicului si anume: instrumentale dansabile, interpret popular si versuri simple si cumva socante prin simplitate.

Toate astea au inceput sa se altereze total dupa 2010, cand internetul era la toata lumea in casa, publicul deja era cu creierul prajit, si confuz, iar MC-ii trebuiau sa se adapteze noului public superficial.Acestia devenind la randul lor la fel.

Au inceput sa vorbeasca mult mai rar despre viata dificila,sentimente, experiente de viata si moralitate, incepand sa dea noului public ceea ce voia, si anume versuri care parca erau compuse de oameni aflati in grade avansate de retard, instrumentale monotone in care doar bassul se intelege si muuulte efecte pe voce. Totul a continuat asa si au inmceput sa imite mumble-rapperii din state si sa invadeze nefast trapul, iesind niste creatii penibile, dar asimilate de persoanele deficiente intelectual, care se pare ca s-a inmultit dramatic, sau au aparut ca ciupercile dupa o ploaie a kitsch-ului muzical.

Cand au aparut prima oara manelele am considerat ca ceva mai mizer nu poate aparea, insa m-am inselat, a aparut mumble-rapul, trapul combinat cu mumble rap, si ca sa fie treaba completa, toate s-au combinat si a aparut monstruosul GUNOI numit Trapanele!

Astfel rapul a murit, iar MC-ii care candva insultau pe cei care isi vand sufletul pentru bani , insusi au inceput sa reprezinte fix obiectul pe care ei il urau, si il denigrau la inceputuri!

Odihneste-te in pace rap romanesc!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu